Followers

Tuesday 25 April 2017

Prolog II




Dannok, Thailand

          “Kau pasti ini tempatnya?” Rumah banglo yang agak mewah dan terletak di kawasan yang agak tersorok dari kawasan pekan Dannok itu direnung dengan mata tak berkelip. Rumah itu bukan rumah pelacuran yang dia pernah pergi sebelumnya dan kedudukannya juga berada hampir di sempadan keluar menuju ke Hadyai. Terpandangkan kelibat beberapa lelaki yang berada di luar rumah banglo tersebut, otak semakin ligat bekerja sedang dada sesak menyimpan amarah yang membuak-buak.

             Benz mengangguk. “100% sure. Mengikut maklumat yang aku dapat, inilah rumah Baron dan Lady Mae.” Balasnya bersungguh.

            “Macam mana kalau informer kau tu beri maklumat salah?” Benz dikerling. Tubuh yang sedari tadi mengereng ditegakkan dan  disandarkan ke kerusi kereta.

              Seolah tidak berpuas hati dengan kata-kata Shaqir tadi, laju Benz tolehkan kepala ke sebelah. 

             “Shark, selama ni informer aku tak pernah silap beri information. Dan aku pasti, isteri dan adik kau ada dekat dalam tu. Sekarang aku tunggu Pram untuk pastikan sebab aku tak dapat hubungi dia sejak semalam.” Tegasnya.

             Shaqir terdiam. Nafas dihela berat dan rambutnya diraup. Pandangan dibuangkan ke arah rumah banglo yang dijaga rapi itu semula sedang dalam kepala ligat memikirkan agenda seterusnya.

          “So, macam mana?” Tangan yang masih memegang stering kereta dilepaskan. Shaqir dipandang untuk menantikan jawapan seterusnya.

                “Kita redah.” Putusnya dan daun pintu dikuak.

          “Gila kau Shark? Kau nak mampos?” Keras Benz bersuara walaupun dengan suara yang ditahan-tahan. “Kau tak nampak barua-barua tu semua bersenjata?” sambungnya dan kepala digeleng. Shaqir memang dah gila! Hendak main redah aje dalam keadaan bahaya begitu? Hurmm…walau lelaki itu sahabat baiknya sekalipun tetapi dia tak sanggup untuk mencari nahas dan menempah maut sia-sia.

            “Habis tu takkan kita nak tengok aje? Bini aku dengan adik aku ada dekat dalam tu, Benz!” Shaqir turut membalas keras. Tangan ditalakan tajam ke arah rumah banglo dua tingkat tersebut dengan perasaan yang berkecamuk. Sudah lima hari bukan baru beberapa jam yang lepas isteri dan adiknya dilarikan. Selama lima hari itu bermacam perkara boleh berlaku. Ya Allah, demi tuhan dia takut untuk memikirkannya.

           “Aku tahu Shark tapi kalau kau nak redah aje macam tu, belum sempat kau selamatkan bini dan adik kau, nyawa kau yang melayang dulu. Kau faham tak? Boleh tak kau cuba bertenang.” Benz bersuara semakin keras.  

            “Kau nak suruh aku bertenang dalam keadaan macam ni?” pintu kereta ditutup semula. “Bini dengan adik aku dekat dalam sana tu Benz! Aku sendiri tak tahu nasib dia orang macam mana! Entah hidup lagi atau…”

            “Shark!” pintas Benz agak keras. Bahu sahabatnya itu dicengkam. “Dengar sini…aku tahu apa yang ada dalam kepala kau tu tapi cuba berfikiran positif. Aku yakin mereka masih selamat dan tak apa-apa. Redza tentu buat semua ni untuk perangkap kau dan tak mungkin dia akan buat apa-apa pada mereka. Aku tahu kau sayangkan bini dan adik kau tapi bertindak terburu-buru boleh mengancam nyawa. Bukan hanya nyawa kau tapi nyawa mereka juga. Jadi, kita plan baik-baik. Kita juga perlukan bantuan orang lain. Kalau setakat kau dengan aku, misi ni tak akan berjaya. Dengarlah cakap aku.”

             Shaqir terdiam dan kepalanya diraup. Bingung dengan keadaan itu, dashboard kereta ditumbuk melepaskan amarah dan dengusan kuat dilepaskan.  “Damn it! Celaka kau, Redza!” berangnya.

                 “Tenang Shark dan jangan ikutkan hati. Kita balik hotel dulu dan plan tindakan seterusnya. Aku akan cuba minta tolong kawan-kawan aku cari backup dekat sini kalau kita masih tak dapat hubungi Pram. Tapi walau macam manapun malam ni kita kena pergi cari Pram dulu.” Pujuk Benz perlahan. Bahu Shaqir ditepuk-tepuk untuk ditenangkan.

              “Aku dah tak boleh fikir sekarang Benz. Apa yang ada dalam kepala aku, kita redah masuk dan selamatkan diaorang. Itu aje.” Shaqir masih berkeras. Sudah jejak sampai ke situ Benz minta dia berundur? Tak mungkin!

            Benz menggeleng dan nafasnya dihela. Putus asa hendak memujuk lagi, tubuhnya disandarkan ke tempat duduknya semula. Sambil memikir dan dengan mata terkebil-kebil akhirnya dia akur.  Telefon bimbit di dalam jaket kulitnya dicapai. “Okey, kalau itu keputusan kau tapi biar aku cuba call Pram sekali lagi.” Putusnya. Skrin telefon bimbit dibuka dan nombor Pram dicari.  Baru sahaja nombor lelaki itu ingin didail, dia terpandangkan dua orang lelaki bersenjata sedang berjalan menuju ke arah kereta mereka.

              “Kita blah Shark!” Dalam keadaan cemas Benz berteriak. Telefon bimbinya dicampakkan dan tidak menunggu enjin kereta terus dihidupkan.

               Shaqir tersentak. Pandangan dibuangkan ke sekeliling dengan perasaan cuak. Sebaik terpandangkan dua orang lelaki yang sedang berjalan laju ke arah mereka sambil mengacukan senjata, dada terus berdegup kencang.

                “Woiii! Yut road! Tarnan chan yinggg! (Woiiii! Berhenti! Matikan kereta kalau tidak kami tembak!)”

                “Dia cakap apa tu Benz?” Shaqir berteriak cemas.

             “Pergi mampus dengan diaorang! Kita blah!” Bentak Benz agak keras. “Duduk baik-baik Shark!” ucapnya agak lantang dan tidak menunggu, gear dimasukkan dan pedal minyak ditekan kuat sebelum kereta dipecut pergi dari situ.

                 “Yinggg! (Tembak!)”

                  “Pang!”

                   “Pang!”

 Bunyi tembakan mula kedengaran.

             “Benz hati-hati!” Shaqir terjerit kuat apabila kereta yang dipandu Benz seolah hilang imbangan.

Tidak mengendahkan jeritan Shaqir, Benz menekan pedal minyak semakin kuat.

               “Pang!”

               “Pang!”

Bunyi tembakan semakin bertalu-talu dan….

               “Benz…arghhhh!”

Benz menoleh. 


                “Ya Allah…Sharkkk!” 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...