Followers

Friday 28 February 2020

Dean & Jean - Bab 9







Bab 9
Oh my my my oh my my my
I’ve waited all my life
ne jeonbuleul hamkkehago sip-eo
Oh my my my oh my my my
Looking for something right
ije jogeum-eun na algess-eo
I want something stronger
Than a moment, than a moment, love
I have waited longer
For a boy with
For a boy with luv
Sambil bernyanyi dan menari, langkah terus diayun menuruni mata tangga. Sampai sahaja di mata tangga terakhir, kaki terus diayun menuju ke ruang tamu. Beg tangan dan beg komputer riba diletakkan ke atas sofa kemudian langkah dibuka menuju ke meja makan. Baru sahaja dia ingin duduk, dia terdengar suara mamanya menegur. Jean menoleh dan dahi dikerutkan.
“Happy nya hari ni. Pagi-pagi dah menyanyi.” Usik puan Kamalia bersama senyuman.
Jean tersengih diusik tetapi kerutan di dahi tetap ada. “Mama cuti ke hari ni?” Soalnya dan dia terus duduk.
“Pagi ni mama ada urusan dekat bank sekejap. Kebetulan pulak kelas mama slot petang hari ni.” Puan Kamalia ikut duduk.
“Hari ni Jean balik lewat ya.” Teko dicapai dan air milo dituangkan ke dalam cawan. Sandwich telur dicapai pula dan terus disuapkan ke mulut.
“Kerja lebih masa lagi?”
Kepala digeleng. “Jean nak ambil Dean dekat airport.” Beritahunya.
“Dean pergi mana?” Berkerut dahi puan Kamalia mendengar bicara anak gadisnya itu.
“Balik Kelantan. Adik bongsu dia bertunang.” Selamba Jean dan terus menyumbat sandwich ke mulut.
“Habis tu Dean bila nak bertunang?” Sengaja puan Kamalia bertanya. Hendak juga dia dengar apa jawapan yang akan Jean berikan.
Jean tergelak. “Dean? Bertunang?”
Puan Kamalia mengangguk sambil jungkit kening. Pelik sangatkah soalannya tadi? Kalau dia tanya bila Jean nak bertunang itu memanglah pelik.
“Hurmmmm...nak bertunang apanya ma kalau girlfriend pun tak ada.” Minat dekat perempuan tapi perempuan itu pula yang jual mahal. Kesian betul kau, Dean. Rupa ada, businessman lagi tapi tetap juga kena reject! Ejeknya.
“Iya ke orang handsome macam Dean tu tak ada girlfriend lagi?” Duga puan Kamalia lagi.
“Betul ma. Dia tu mana ada girlfriend lagi.” Balas Jean beria.
“Entah-entah Jean aje yang tak tahu kot.”
“Ya Allah, ma. Jean hari-hari dengan Dean. Jean tahulah.” Beria Jean membalas. Dia cakap yang benar pun mamanya tak percaya. Getusnya dan cawan milo panasnya dicapai lalu dihirup.
Bibir Puan Kamalia terus terukir senyum. Lega hati dia mendengar jawapan anak gadisnya itu. Maknanya harapan dia dan suaminya masih terbuka luas. Hanya menunggu masa sahaja untuk direalisasikan.
“Kenapa Dean tak balik naik teksi je? Kenapa Jean nak kena ambil dia pulak?”
“Ermmm…mengada dia tu. Sibuk suruh Jean ambil jugak.” Bebelnya bersama cemikan.
“Dia rindukan Jean lah tu.” Puan Kamalia mengusik.
“Memang tak lah. Hurmmm…Mama nak keluar pukul berapa ni?” Tisu di atas meja dicapai dan bibirnya dikesat.
“Pukul sembilan lebih nanti baru mama keluar.”
Jean angguk dan bingkas bangun. “Kalau macam tu Jean pergi dulu ya. Pukul sepuluh nanti ada first meeting dengan client.” Ucapnya dan kerusi ditolak ke dalam meja. Baju blouse lengan panjang berwarna ungu yang dipakainya dikemaskan.
“Oh ya, mama nak beritahu ni.”
Jean jungkit kening. Apa pula yang mama hendak beritahu agaknya. Nervous pulak dia.
“Bulan depan papa ajak kita balik Jakarta.”
Hurmmm…ingatkan apa tadi. “Balik Jakarta? Bukan ke kita baru balik dua bulan lepas?”
“Jean lupa ya bulan depan kan birthday nek bonda,” Puan Kamalia mengingatkan. “Uncle Toby call papa semalam dan beritahu keluarga dekat sana dah sepakat untuk sambut birthday yang ke 75 nek bonda secara besar-besaran. Jadi kita kenalah balik.” Sambungnya.
“Ohhhhh!” Panjang Jean membalas sambil terangguk-angguk.
“Ambil cuti lima hari ya. Kita pergi 12 haribulan.”
“Lamanya.” Bukan dia tidak suka balik ke sana tapi kerjanya di sini bagaimana? Sudahlah shooting untuk projek baru akan bermula hujung bulan ni. Haih!
“Kalau Jean tak boleh nak lama-lama, Jean baliklah sekejap. Asal ada masa majlis nek bonda. Nanti merajuk pulak nenek Jean tu.”
Jean mengangguk dan tersenyum. “Macam tu boleh.” Balasnya. “Okeylah ma, Jean gerak dululah. Nanti lambat pulak sampai. Sudahlah jammed masa-masa macam ni.” Ucapnya dan puan Kamalia dihampiri.
“Iyalah. Hati-hati drive.” Pesan puan Kamalia lembut.
Sekali lagi Jean mengangguk. Sebaik satu kucupan dihadiahkan di pipi mamanya, dia terus beredar.
Puan Kamalia hanya memerhati sahaja sehingga langkah anak gadisnya itu hilang dari pandangan. Teringatkan perbualannya dengan Jean sebentar tadi, tiba-tiba dia terfikirkan sesuatu. Hurmmm…Dean…bisiknya sambil bibir mengukir senyum.


“Nok kelik hari ni jugok ko Dean?" Hajah Zaiton menjengah bilik anak lelaki bujangnya itu dari muka pintu. Dean yang sedang mengemas beg bajunya dihampiri.
"Ho ma, esok ado meeting nok keno gi,” balasnya dan beg bajunya terus dizip. Dia bingkas bangun.
“Kapal tebe pukol berapo?”
“Pete, pukol limo lebeh ma,”
Hajah Zaiton mengangguk. "Ho molek lah, sempat lah ma buat nasi tupe ko Jean,”
Mendengar ibunya menyebut nama Jean, Dean tersengih. Arghhh! Kenapa sedap sangat bunyinya.
“Sengeh lebar molek dengar ma sebut namo gewe," usik hajah Zaiton dan terus duduk di birai katil.
Sengih Dean melebar dan dia ikut duduk.
“Ma nok tanyo ni.."…”
Dean angguk. “Gapo ma?”
“Gewe Dean tu cino ko?” Soalnya melepaskan apa yang terbuku di hatinya sejak dua hari yang lalu.
Terlepas tawa Dean mendengar soalan ibunya itu. Perlahan-lahan kepalanya digeleng.
“Dok lah ma, namo dio Jeanelle Fitri,”
Hajah Zaiton kerutkan dahi. Pelik agaknya mendengar nama itu.
“Mama dio ore Indonesia, tapi papa dio ore Johor. Mama ngan papa Jean, mengaja di Universiti." Terang Dean. Faham benar dia dengan riak yang dipamerkan oleh ibunya itu.
“Ohhhh! Gitu..” Hajah Zaiton anggukkan kepala. Patutlah lain benar namanya. Nampaknya bakal menantu dia anak orang beradalah. Besannya juga bukan sembarangan orang. Tapi bolehkah mereka terima anak terunanya yang meniaga biasa-biasa sahaja ini? Malas hendak memeningkan kepala memikir, dia terus berdiri.
Hurmm, takpo lah, ma nok gi masok dulu, takut tak sempat Dean nok wak kelik nasik tupe ko Jean,” senyumnya sambil menekankan nama Jean dihujung bicaranya.
Dean tersengih malu-malu. Bukan main lagi ibunya mengusik.
“Nanti ma buat kuih sekali, leh kirim ko ore tuo Jean sekali,” sambungnya.
"Amboi ma, sapa ore tuo Jean ma nok bui rasuah,” gelak Dean gelihati.
“Bakpo yo, bakal tok bese kei?" Hajah Zaiton buang tawa dan terus keluar dari bilik anak lelakinya itu.
Dean ikut tergelak dan nafasnya dihela sebaik tawanya reda. Walaupun dia rasa lega kerana ibunya tiada tentangan tetapi jauh di sudut hati dia tetap risau memikirkan penerimaan Jean. Sudikah Jean menerima dia seadanya? Menerima dia lebih dari seorang sahabat dan abang? Memikirkan itu, keluhan berat dilepaskan dan wajahnya diraup lalu ditundukkan merenung lantai. Mungkin orang akan kata dia lambat bertindak tetapi meladeni Jean bukan semudah yang orang lain fikirkan.


Jean bingkas bangun dan Nurlida dihampiri. “Thanks cik Nurlida. Hope kita boleh bekerjasama dengan baik.” Ucapnya lalu tangannya dihulurkan untuk bersalaman.
Wanita yang bernama Nurlida itu tersenyum dan mengangguk. “Insya-Allah. I harap pun kerjasama ini berjalan dengan baik dan disiapkan seperti tarikh yang kita tetapkan.” Balasnya lembut.
“Sure. Once encik Dean masuk office, I akan minta dia call you.” Jean berjanji.
Nurlida angguk sahaja dan terus minta diri untuk beredar. Sebaik wanita itu pergi Jean tergesa-gesa mengemas semua dokumen di atas meja.
“Kelam kabut sangat tu nak kemana?” Tegur Azie. Jean dipandang bersama kerutan.
“Aku nak pergi airport.” Jam dipergelangan tangannya dikerling. Arghhhh! Dah pukul lima lebih. Kalau wakil dari Nutra Beauty datang mengikut temujanji yang mereka tetapkan tentu dia tidak kalut tetapi tiba-tiba mereka menganjakkan waktunya ke pukul dua petang. Nasib jugalah perbincangan tersebut selesai tepat-tepat pukul lima jadi sempatlah dia berkejar ke airport ambil Dean pula.
“Nak ambil bos eh?”
Jean mengangguk. “Arghhhh! Waktu-waktu macam ni mesti jalan nak ke airport jammed teruk.” Desirnya.
“Biasalah. Dah habis waktu office hour.” Azie mengiakan.
“Okeylah, aku blah dulu. Nanti lambat bising pulak mamat tu.” Jean terus bergegas keluar. Azie pula hanya memerhati sahaja sambil jungkit bahu. Bos dia pun satu, macam tak boleh balik naik teksi. Nak susahkan Jean juga kenapa? Bebelnya dalam hati.
Keluar dari bangunan pejabat lima tingkat itu, Jean terus meluru ke keretanya. Sebaik pengera ditekan, tubuh diloloskan ke dalam perut kereta lalu enjin kereta dihidupkan. Sekali lalu jam di dalam keretanya dikerling. Kalau ikut jadual penerbangan Dean, pukul enam lebih nanti sampailah Dean di KLIA 2 tapi sekarang dia masih di Damansara lagi. Terfikirkan sesuatu, telefon bimbitnya dicapai dan applikasi whatsapp dibuka. Nama Dean dicari dan dia mula menaip sesuatu.
           
 Aku lambat sikit. Sampai aku calling2.- Jean

Send! Bersama helaan nafas keretanya terus dipandu keluar dari kawasan tersebut. Seperti yang dia jangka perjalanan menuju ke KLIA memang memakan masa. Apa tidaknya, mana-mana jalan yang dilalui pasti bertembung dengan kesesakan. Belum lagi ditambah dengan sesak disebabkan kemalangan. Memang sakit jiwa dia dibuatnya. Jam di dalam keretanya dikerling sekali lagi. Sudah hampir ke pukul tujuh malam. Hurmmm…nasib kaulah Dean terpaksa tunggu lama. Desisnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...