Followers

Friday 28 February 2020

Dean & Jean - Prolog





Prolog

University of Leicester, 2012

Nafas dihela panjang.  Mata pula liar memandang sekeliling bangunan berwarna coklat yang nampak gah dan tersergam indah itu dengan perasaan yang berdebar-debar. Kertas di tangan dikerling sekali lagi. Hurmmm…Sudah penat kakinya melangkah sedari tadi tetapi tempat yang dicari masih lagi belum ditemui. Sejak tadi juga sudah beberapa orang dia bertanya tetapi dia masih juga sesat. Arghhhh! Menyesal dia menolak tawaran papa untuk menemankan dia pada hari pertama memulakan kelas kalau tidak tentu perkara seperti ini tidak akan berlaku. Kadang-kadang terlalu yakin juga tak bagus untuk kesihatan. Contohnya dialah.  Sampai lenguh kaki berjalan dan tak pasal-pasal terlewat pada hari pertama memulakan kelas.

Penat berjalan, dia berhenti melangkah. Sekali lagi pandangan dibuangkan ke sekeliling untuk mencari sesiapa yang boleh dia bertanya. Kalau dia terus mencari entah-entah sampai ke petang pun masih tak jumpa tempat yang dicari. Terpandangkan tiga orang pelajar lelaki yang sedang rancak berbual tidak jauh dari situ, cepat-cepat dia buka langkah. Buat-buat tak malu aje Jean. Kalau kau tak tanya nanti kau sesat lagi. Hati berbisik memberanikan diri.

Excuse me,” sapanya teragak-agak.

Ketiga-tiga lelaki yang masih rancak berbual terus berpaling. Gadis di hadapan mereka dipandang bersama kerutan. “Yes?” jawab salah seorang dari mereka sedikit ramah.  

“Errrrr…actually…errr,” Alaaaa…tiba-tiba dia tidak tahu apa yang perlu dia tanya. Kepalanya digaru. What the heck betullah kau ni Jean!

“Dari Malaysia kan?” Melihat gadis itu yang sedang terkulat-kulat ditempatnya, seorang lagi dari lelaki itu bertanya.

Jean tercengang. “Errrr…mana tahu?” bulat matanya memandang lelaki itu. Muka dia ada tertulis ke dia dari Malaysia? Hati tertanya-tanya.

Pelajar lelaki itu tersenyum. “Tu dekat beg tu ada badge bendera Malaysia,” badge di tepi beg gadis itu ditunjukkan.

Jean memandang ke arah begnya kemudian tersenyum dan mengangguk. “Oh! Ya,” ucapnya pendek. Macam manalah dia boleh terlupa untuk buka badge yang Moon pasang sebelum dia berangkat tempoh hari? Lagi satu, tentu mamat-mamat bertiga itu ingat dia tak reti berbahasa inggeris. Haih!

“Sesat ke?” Lelaki itu bertanya lagi.

Laju Jean anggukkan kepala. “Haah sesat. Saya nak cari School of Media & Communication,” beritahunya.

“Jom, biar aku bawak kau pergi sana,”

“Errrr…Tak menyusahkan ke?” Jean serba salah.

“Ikut ajelah nanti kau sesat lagi,” tegasnya.

Jean telan liur. “Haaaa…ya….ya…” akurnya. Dengan teragak-agak dia terus mengekor langkah lelaki itu.

“Nama aku Wan Mohd Nasrudean. Tapi kau boleh panggil aku, Dean,”

Sambil berjalan lelaki itu memperkenalkan dirinya walaupun tidak disuruh. Jean tekun mendengar dengan kepala terangguk-angguk. “Saya Jean. Jeanelle Fitri,” balasnya.

Dean memperlahankan langkah dan memandang ke sebelah. Wajah gadis itu direnung. “Melayu ke?” tanyanya.

Jean senyum. “Bolehlah nak sebut melayu.”

“Macam mana pulak tu?” Dean kerutkan dahi.

“Melayu Malaysia campur Jawa Indonesia,” Jean tertawa kecil. Memang ramai yang keliru melihat dia. Apa tidaknya, darah yang ada dalam tubuhnya itu berasal dari bermacam campuran. Melayu, Jawa, Cina dan Belanda. Tapi yang penting, dia bangga menjadi anak Malaysia!

Dean ikut tergelak. “Hurmmm…patutlah tak nampak macam orang melayu tulen,” selorohnya.  “So, ambil course apa?”

“Media & Advertising untuk postgraduate and lepas tu mungkin sambung Media & Communication,”

“Oh ya ke? Kira junior akulah ni,”

“Ambil course yang sama ke?” soal Jean teruja.
Dean tersenyum dan kepalanya diangguk. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...