Followers

Tuesday 3 March 2020

Dia Bukan Bidadari - Bab 3




Bab 3
Fail di atas meja ditutup. Tubuh disandarkan ke kerusi. Nafas di hela untuk melepaskan lelah. Bukan senang rupanya mencari rezeki. Rezeki yang dapat itu pula hanya cukup makan sahaja setiap bulan. Walaupun sudah setahun lebih bekerja, hanya sesekali sahaja dia mampu untuk mengirimkan duit untuk keluarganya dikampung walaupun abah sering menolak pemberiannya. Makan pun terpaksa ikat perut semata-mata nak simpan duit untuk beli kereta. Biar senang sikit berulang alik ke tempat kerja dan balik kampung. Sekarang, hari-hari dia terpaksa berkejar ke stesen bas atau teksi untuk ke pejabat. Nasib baiklah dari apartmentnya ke stesen bas dan teksi tidaklah jauh mana. Kalau tidak pun sesekali dia balik menumpang kereta Jenny. Walaupun Jenny murah hati hendak menghantarnya setiap hari tetapi dia menolak. Malas menyusahkan sahabatnya itu.   

“Kau kenapa?  Demam ke?” tegur Jenny dan terus menghampiri ruang kerja Nur Jannah. Sambil bersandar di partition sahabat baiknya itu, dahi Nur Jannah disentuh.

Dengan wajah yang tak beriak, kepalanya digelengkan. “Aku okey cuma serabut. Akaun ni tak ngam dari tadi.” Balasnya bersama keluhan.

Jenny tergelak. Tangan dipelukkan ke tubuh. “Biasalah tu akaun tak ngam. Cuba check betul-betul, mana tahu ada yang  syarikat tu lupa nak key in.” suruhnya.

“Dah dua kali aku check Jen, entah dekat mana silapnya ni aku pun tak tahu.” Keluhnya. Tubuh disandarkan ke dinding kerusi semula.

“Jom minum dulu. Otak kau dah full sangat tu sampai tak boleh fikir.” Ajak Jenny pula. Kasihan melihat wajah serabut rakan sekerja cum sahabat baiknya itu.

“Malas nak keluarlah. Panas.” Tolaknya. Tetikus dicapai semula. Fail yang ditutup tadi dibuka kembali.

“Jannah, kita keluar minum dulu. Tak payah pergi jauh-jauh, kat bawah tu pun ok. Kalau kau paksa diri pun tak guna. Takut kau yang buat mistake nanti. Jom, aku belanja.” Pujuk Jenny lembut sambil tayang sengih.

“Serius aku malas nak keluar Jen. Perut pun rasa tak selesa ni. Nak period kot.” Ucapnya malas.

“Betul tak nak turun ni? Nanti menyesal.” Jenny menduga. Kening dijungkitkan. “Dapat minum ais batu kacang dekat kedai bawah tu waktu panas-panas macam ni mesti syok.” Godanya pula.

Nur Jannah terdiam. Memang dia malas hendak turun tetapi dia lagi malas hendak mengadap komputer dan fail di hadapannya itu. Mendengar godaan Jenny tadi, terliur pula dia.

“Okeylah, aku ikut.” Akhirnya dia mengalah dan terus bangun.  

Jenny pamer sengih. Lebar. Dia tahu Nur Jannah tidak akan tahan dengan godaannya. “Jom, kita cari pisang goreng colek sambal kicap dekat bawah.” Ucapnya teruja dan mula buka langkah.

Nur Jannah menggeleng. Anak cina seorang ini memang pelik. Hampir setahun lebih mengenali Jenny, dia sudah masak dengan perangai gadis tersebut. Makanan yang digemarinya semua masakan melayu kampung bukan macam dia, sibuk telan pizza, spageti dan keju macam anak orang-orang kaya. Lelaki yang disukai Jenny juga lelaki melayu. Cakapnya tidak pelat seperti kebanyakan rakan sebangsanya yang lain malah gadis itu lebih suka berbicara di dalam bahasa melayu berbanding bahasa inggeris atau bahasa ibundanya walaupun dengan rakan sebangsa. Yang menjadikan dia sangat mengkagumi Jenny, gadis itu tidak pernah lupa mengingatkannya apabila tiba waktu solat.

“Cuti ni kau tak balik kampung ke?” Jenny bersuara sambil langkah diayun perlahan-lahan menuruni mata tangga.

“Tak kot. Belum gajilah.”

“Tak bosan ke duduk Kota Damansara aje? Kalau aku ada kampung memang tiap-tiap bulan aku balik.” Jenny berbicara lagi.

“Kalau ikut hati aku ni memang nak balik tiap-tiap bulan tapi kalau nak balik kosnya bukan sikit. Itu belum campur penat dalam perjalanan. Lagipun Jen, kalau balik masa tak berduit, rasa segan pulak dengan parents aku. Takkan aku nak mintak duit dari abah aku pulak.” Nur Jannah memberi alasan. Tapi sungguh pun, masakan dia hendak menyusahkan abah lagi. Sudah puas abah bersusah payah semasa dia belajar dulu jadi biarlah abah membantu adik lelakinya pula.

“Duit boleh cari Jannah tapi parents? Masa mereka hidup aje kita boleh bersama-sama mereka. Kalau ibu bapa dah tiada, bukannya boleh dibeli dimana-mana.” Keluh Jenny perlahan. Tiba-tiba hati tersentuh apabila mengingatkan kedua-dua orang tuanya yang sudah hampir lima tahun meninggal dunia. Kalaulah duit yang ada mampu membeli kedua-duanya, sudah lama duit tersebut dilaburkan untuk mendapatkan kasih sayang orang tua yang sudah lama dia kehilangan.  

“Aku tahu dan aku sayang sangat dengan mak, abah dan adik aku tapi keadaan tak mengizinkan. Kalau lepas gaji mungkin aku akan cau aje.” Balasnya bersungguh.

“Apa kata, aku ikut kau balik. Naik kereta aku.” beria-ia Jenny menawarkan diri.

“Jen, naik kereta kau pun nak kena isi minyak. Itu bukan duit ke?” tolak Nur Jannah lembut.

“Jangan risaulah pasal tu. Aku sponsor. Ikhlas ni. Demi Allah.”

Nur Jannah lepaskan tawa kecil. “Kau ni kalau bercakap mengalahkan orang melayu islam. Aku rasa kau dah layak dah untuk masuk islam. Orang puasa kau pun puasa. Waktu sembahyang fardu, kau lebih alert dari aku.” Ucapnya dengan tawa yang masih bersisa.

Jenny tersengih. “Aku memang ada terniat untuk ke arah itu.  Insya-Allah, bila tuhan dah bukakan pintu hati aku sepenuhnya untuk Dia, aku akan melafazkan dua kalimah syahadah dan sujud kepada-Nya.”

Nur Jannah terdiam. Langkah kakinya juga terhenti. Jenny dipandang tak berkelip. Benarkah apa yang didengarinya tadi? Jenny mengungkapkan, Insya-Allah dan mengungkapkan tentang dua kalimah syahadah? dan Jenny juga memang berhasrat untuk memeluk islam? Subhanallah!

“Kenapa pandang aku macam tu?” Jenny kerutkan wajah. Pelik apabila Nur Jannah tidak berkelip memandangnya.

“Kau serius ke dengan kata-kata kau tadi?” soalnya.

Laju Jenny anggukkan kepala. “Aku dah lama baca dan kaji tentang islam Jannah. Belajar dengan pembantu rumah aku dan ustazah di surau yang pembantu aku selalu pergi. Dan sejak aku mula mendekati agama kau, aku rasa tenang. Aku hanya tunggu masa sahaja untuk mengucapkan syahadah. Insya-Allah, jika diizinkan Allah.” Ucapnya tenang tetapi yakin. “Dan aku dah boleh baca Iqra’.” Sambungnya teruja.

“I’m speechless Jen. Aku tak sangka...aku betul-betul tak sangka.” Tuturnya perlahan.

Jenny tersengih. “Mungkin aku diantara mereka-mereka yang dipilih untuk menerima hidayah dari-Nya.” Kening dijungkitkan.

Nur Jannah menggeleng. Pandainya Jenny berbicara. “I can’t wait for that moment.” Ucapnya teruja. 
“Dan aku nak jadi salah seorang yang mendengar kau mengucapkan dua kalimah syahadah nanti.” Sambungnya bersungguh.

“Kau doa-doakan ya.” Senyum Jenny bertukar lebar. Dia sendiri pun sedang mempersiapkan diri untuk ke arah itu.

“I will Jen.. I will..”

“Dah jom. Dari tadi kita membebel aje. Kalau Encik Hashim tahu ni mesti kena sound sia-sia. Kata lima belas minit aje tapi sekarang sepuluh minit dah berlalu.” Jenny semakin melajukan langkah.

Nur Jannah tergelak dan mengekor langkah sahabatnya itu. Sedang laju menghayun langkah tiba-tiba dia terdengar Jenny menjerit.  Kepala terus ditolehkan ke sebelah. “Jen!” Jenny yang sudah jatuh terduduk itu dihampiri. “Ya Allah.” ucapnya cemas. Tangan Jenny diraih dan dibantu untuk bangun.

“Heiii...lain kali jalan tu tengoklah kiri kanan. Jangan main redah aje!” 

Terdengar Jenny dimarahi begitu, hati Nur Jannah terus panas tiba-tiba. Lelaki itu memang sengaja cari nahas! Marahnya. Dia terus berdiri dan tubuh dipusingkan untuk menghadap lelaki tersebut tetapi sebaik terpandangkan lelaki itu, dia terpaku dan mulut terus terkunci.

“Jannah..” Panggil Jenny sebaik dia elok berdiri. Tangan sahabatnya itu diraih dan ditarik rapat ke arahnya. Bimbang juga dia andai berlaku bergaduhan di situ. Nur Jannah bukannya boleh kira. Datang  angin ribut dia tak pasal-pasal kecoh nanti.

“Maaf encik, saya tak sengaja.” Kepala terus ditolehkan memandang lelaki yang dilanggarnya tadi dan dia turut tergamam. Patutlah Nur Jannah boleh terpaku begitu. Syed Azrai Mikael rupanya. Kecilnya dunia.

“Nasib baik handphone aku ni tak jatuh kalau tidak, kau pun tak mampu nak ganti.” Marah Syed Azrai agak kasar. I Phone 6 di tangannya ditunjukkan ke arah Jenny dengan wajah bengis.

Nur Jannah hanya mematikan diri ditempatnya. Tiba-tiba dia jadi manusia yang tidak tahu membela sahabat sendiri. Wajah lelaki yang sudah berubah kemerahan kerana terlalu marah itu dipandang tak berkelip. Jelas kelihatan pergerakan rahang diwajah lelaki itu bergerak-gerak menahan marah membebelkan Jenny.

“I’m sorry encik. Saya betul-betul tak sengaja.” Jenny masih tidak henti-henti memohon maaf. Melihat wajah bengis lelaki itu, semakin kecut perutnya. Tetapi kalau sudah memang salahnya kenalah mengaku.

“Kenapa ni?” terdengar suara seorang perempuan menegur mereka, laju Jenny dan Nur Jannah palingkan wajah.

“Ray, what happen?” soal perempuan itu lagi. Syed Azrai dipandang pula.

“Nothing, just a small accident.” Balas Syed Azrai jengkel. Telefon bimbit di tangannya terus dimasukkan ke dalam poket seluar slack yang dipakainya. Perempuan yang melanggarnya tadi dijeling tajam menunjukkan rasa tidak puas hatinya.

“Kalau tak ada apa-apa mari kita pergi.” Perempuan itu bersuara lagi. Bahu Syed Azrai ditepuk perlahan. Wajahnya dipalingkan ke arah dua orang gadis di hadapan. Wajah salah seorang gadis itu diamati dan sebaik teringatkan sesuatu, dia terus menegur.

“Ermmm... kalau tak silap I, you ni kawan Ika kan?” soal perempuan itu dengan dahi berkerut. Jari ditudingkan ke arah Nur Jannah.

Nur Jannah terdiam. Pandangan perempuan itu dibalas dengan kerutan.

“Nur Jannah kan?” soal perempuan itu lagi.

Tidak menjawab, Nur Jannah anggukkan kepala. Perlahan. Dalam kepala ligat memikir siapa gerangannya perempuan itu.

“I, Puan Sofi. Klien Ika. Ingat lagi tak?” bersungguh dia bertanya.

Teringatkan itu, keluhan kecil dilepaskan. “Ya Allah, Puan Sofi. Maaf, saya tak perasan.” Balasnya 
teragak-agak. Malu pun ya juga. Macam manalah dia boleh tak ingat. Terserempak dengan Syed Azrai boleh terlupa segalanya.

“It’s okay.” Puan Sofi pamer senyum segaris. “Kerja di sini ke?” soalnya ramah.

Nur Jannah mengangguk. “Pejabat saya dekat atas sana.” Balasnya berbasi-basi. Jari ditunjukkan ke atas.

“Oh!” Puan Sofi membalas sepatah.

“Tak apalah Puan, biar kami pergi dulu. Nanti lambat kami masuk pejabat semula.” Nur Jannah berbicara ramah. Sebenarnya dia rasa tidak selesa dengan keadaan itu. Apa tidaknya, lelaki yang berada di situ adalah Syed Azrai Mikael, ‘anak dulang emas’ yang diushar dengan Jenny tempohari. Entah kenapa, terus kelu lidahnya apabila berdepan dengan lelaki itu. Hari itu bukan main beria bila berdepan kecut pula perutnya. Tak sangka, sombong dan garang nak mampus lelaki itu rupanya.

“Jannah, ada tak Ika tanya you tentang tawaran I tu?” Puan Sofi menyambung bicara seolah tidak mahu perbualan mereka terhenti di situ.

Kepala dianggukkan. “Ada.” Balasnya sepatah.

“So, macam mana?”

Kepala digaru pula. “Ermm.. biar saya fikir dulu sebab saya tak pandai nak jadi model.” Balasnya teragak-agak.

“Tentang itu you jangan risau. Kami akan ajar you.” Puan Sofi semakin bersungguh.

Nur Jannah berdeham pula. Tidak tahu jawapan yang bagaimana perlu diberinya. Bukan dia tidak sudi tetapi dia kekok hendak bergaya di hadapan kamera. Lebih tepat lagi, dia malu sebenarnya.  

Melihat keadaan Nur Jannah yang sedang serba salah, Puan Sofi terus mengeluarkan sesuatu dari beg tangannya. “Ini kad I. You fikir dan bila you dah buat keputusan you call I. Tapi I betul-betul nak gunakan khidmat you sebab I rasa wajah you dan penampilan you sesuai dengan konsep rekaan terbaru I.” pujuknya lagi.

Nur Jannah tersenyum. Payau. Memanglah bagus dapat cari duit lebih tetapi  dia bukannya reti. Tak laku baju-baju puan Sofi nanti, tidakkah haru? “Ermm.. okey. Nanti apa-apa hal saya call Puan.” Balasnya.

Puan Sofi mengangguk. “Okay, I’ll wait for your call.” Ucapnya bersungguh.

Tidak menjawab, Nur Jannah mengangguk sahaja.

“Okay Jannah, I think, I’ll make a move first.” Syed Azrai di sebelah dipandang. Melihat riak lelaki itu dia tahu Syed Azrai sudah rimas di situ terlalu lama.

Sekali lagi Nur Jannah mengangguk.  

“See you again.” Puan Sofi berbicara lagi. Nur Jannah hanya senyum sahaja.

“Come Azrai.” Ajaknya dan lengan Syed Azrai ditepuk.

Syed Azrai mengangguk. Tidak memandang ke arah dua orang gadis di hadapannya itu, dia terus berlalu.

“Jangan lupa call I ya.” Pesan Puan Sofi lagi sebelum berlalu.

Sekali lagi Nur Jannah mengangguk. Kad yang diberikan oleh puan Sofi tadi dikerling sekilas. Kepala diangkat dan langkah keduanya dipandang sehingga hilang dari pandangan.

“Amboi beria-ia makcik tu.” Sampuk Jenny tiba-tiba. Sedari tadi dia hanya mendengar sahaja perbualan Nur Jannah dengan perempuan yang pada kiraannya hampir memasuki umur 40an itu. Nampak cantik dan bergaya. Mesti orang kaya. Telahnya.

Nur Jannah buang senyum. Kad nama puan Sofi tadi terus diselitkan dicelah telefon bimbitnya.

“Kenapa tak terima aje? Boleh jumpa dengan jejaka idaman kau.” Giat Jenny pula. Bahu Nur Jannah disenggol.

Muka dicemikkan. “Kalau jumpa.” Ucapnya dan dia terus buka langkah.

“Take a chance dear. Kalau tidak macam mana kau nak kenal-kenal dengan Syed Azrai Mikael tu.” Hasut Jenny lagi.

“Sudah...sudah...kita pergi minum dulu. Kita dah lambat ni.” cepat sahaja Nur Jannah mematikan bicara mereka tentang itu. Entah kenapa dia jadi tidak selesa berbicara perihal tersebut padahal sebelum ini dia yang beria-ia. Baru melihat perangai Syed Azrai yang ‘sedikit’ tadi, hatinya seakan takut untuk meneruskan apa yang dirancangkan sebelum itu.  Apa tidaknya, setakat ini dia hanya berjaya mendampingi ‘anak ikan bilis’ belum lagi ‘anak jerung’ macam Syed Azrai.

Dengan tawa yang menghiasi bibir, Jenny menurut sahaja. Langkah Nur Jannah terus diekori.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...