Followers

Friday 28 February 2020

Dean & Jean - Bab 8





Bab 8
"Bakpo ma tengok dari takdi lagi Dean gelisoh jah, ado hok tok keno ko?” Hajah Zaiton menegur lalu anak lelakinya itu dihampiri.

"Takdop gapo lah ma, masaloh kerjo sikit," balas Dean dengan senyum nipis di bibir. Pandangannya dibuangkan ke arah ruang tamu yang riuh dengan suara anak-anak saudaranya yang sedang galak bermain. Kak long dengan kedua-dua orang adik perempuannya sedang sibuk menyediakan gubahan hantaran untuk majlis pertunangan esok.

"Balik kampung jare jare pun dok mikir hal kerjo lagi ko?"

Dean sengih sahaja ditegur begitu.

"Haih…Budok-budok ni male-male buto dok berungga lagi,” Hajah Zaiton membebel tetapi hanya didengari oleh Dean sahaja. Cucu-cucunya yang sedang berlari ke sana ke mari di ruang tamu rumah dipandang bersama gelengan.

"Budok-budok ma, biar jo lah, bukenyo jupo sokmo pun walaupun sepupu." Dean buang senyum. Memanglah rimas dengar suara jerit pekik begitu tetapi suasana seperti itu bukannya selalu mereka rasai. Kalau hari raya kadang-kadang tak semua ada sekali. Lebih-lebih lagi kakak sulong dan adiknya yang ketiga kerana mengikut giliran ke rumah keluarga suami masing-masing.

Hajah Zaiton tersenyum dan mengangguk. Orang tua seperti dia sudah tentulah rimas dengan suasana yang riuh begitu. Bingit rasanya. Maklumlah kebiasaannya rumah itu sunyi sahaja. Bila sesekali anak cucu balik, riuh rendah jadinya.

“Oh ya ma, nanti kei maso Dean nok kelik, boleh tok ma tolong buat nasik tupe mace hari tu, saeng Dean suko do oh makei," beritahu Dean sambil tersenyum.

"Boleh, tapi saeng Dean tu tino ko jate, ma tengok senyum semace jo tu," usik Hajah Zaiton dengan senyum lebar.

Serba salah hendak menjawab pertanyaan ibunya itu, Dean tersengih dan kepalanya digaru.

"Hurmm, tengok gitu gak, mesti tino kei?"  Hajah Zaiton terus mengusik.

Dean langsung tidak menjawab tapi terus tersengih ditempatnya.

"Pahtu, bilo nok bowok jumpo ma nyo?"

"Dean saeng jo lah nga dio ma," jawabnya malu-malu.

“Hurmmm…Sapa bilo Dean nok saeng jah, anok daro ore tu, kalau ma pun ma tok berehi ore bowok anok dara ma gi maghi gini. Mace ore takdo agama, tok molek sangat ore kelih. Kalau kene gak, kito sudoh selaluh, royat jo nok, bilo-bilo maso ma ngan ba leh gi miney,"

Dean berdeham. Kena setepek dia tapi masalahnya Jean tu yang liat sangat. Hurmmm…Jean yang liat atau kau tu yang tak reti nak berterus terang Dean? Kau tak cakap perasaan kau pada dia manalah dia tahu. Marahnya kepada diri sendiri.

"Biar dululah ma, Dean nok kelih dio dulu, saeng-saeng dulu, nok cari hok molek loni ni susoh ma," Dalihnya.

"Sapa bilo Dean, umur Dean lah ko tuo doh, adik beradik semuo nikoh belako doh" Hajah Zaiton membebel pula.

"Tunggu dulu ma, Dean dok caghi duit lagi loni, biar kukuh dulu kerjo, bukei senei nok tanggung anok ore ma,"

"Ado jah alase dio tu,” Cemik Hajah Zaiton dan terus bangun dari duduknya. “Oh ma lupo, esok Dean gi umoh Aji Hamdi deh, ambik khemoh hok nok guna pete esok, ma royat doh ko dio.”

“Baiklah ma.” Kepala diangguk.

"Abe ngoh gi rumoh Aji Hamdi boleh lah jumpo kak Najwa, dengar kato, dio kelik pete takdi," tiba-tiba Haida, adik bongsu Dean menyampuk.

"Bakpo pulok abe ngoh nok jupo dio? Toksei ehh!"

"Olohhh, mano tau nanti ma boleh bese ngan Aji Hamdi pulok," usik Haida lagi.

"Mulut tu kecek molek sikit," marah Dean.

Haida sengih sahaja dan terus buka langkah menuju ke dapur. Hajah Zaiton hanya menggeleng sahaja melihat keletah anak-anaknya dan terus beredar.

Dean hanya memerhati sahaja langkah hajah Zaiton sehingga hilang dari pandangan. Kemudian pandangannya dibuangkan ke arah anak-anak saudaranya yang sedang galak bermain. Leka memerhati, tubuh disandarkan ke dinding kerusi. Teringatkan Jean, nafasnya dihela lalu telefon bimbit di dalam kocek baju melayunya dicapai dan jemari dileretkan ke skrin. Kosong. Tiada satu pun miscalled atau mesej dari Jean. Arghhh! Kepada siapa dia hendak bertanya? Telefon rumah Jean? Malulah dia nanti nampak macam dia pula yang beria-ia.

Call Jean semula? Hati berbisik lagi. Manalah tahu kali ini talian Jean boleh ditembusi. Kepala diangguk lalu tubuh ditegakkan semula. Baru sahaja nombor Jean ingin didail tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi dan nombor Jean yang tertera diskrin. Serta merta itu, helaan nafas lega dilepaskan. Bersama senyum yang mula melebar panggilan Jean terus disambut.

“Assalamualaikum…” sapanya.

“Waalaikumsalam.”

Terdengar suara manja Jean ditalian hilang rasa gundah di hatinya sejak petang tadi. Mungkin sebab itulah Jean dianggap pain killer bila dia serabut dan bermasalah. Tidak mahu adik-adiknya menganggu perbualan tersebut, Dean bingkas bangun dan terus keluar dari rumah menuju ke kerusi kayu di hadapan rumah. “Kenapa baru sekarang call? Tahu tak macam mana aku risau fikirkan tentang kau sejak petang tadi?” bebelnya dan terus duduk.

Jean tergelak kecil. “Sorry, balik dari One Utama tadi aku terus tidur. Bangun, solat magrib lepas tu dinner. Dan sekarang baru aku free nak call kau.”  Terangnya panjang lebar.

“Kan tak elok tidur lepas asar nanti cepat lupa. Aku dah banyak kali pesan.”

“Aku penat sangat hari ni.”

“Hurmm…iyalah. So, apa yang jadi petang tadi? Kau bergaduh dengan siapa?”

Jean mendengus. “Ada sorang mamat tu boleh pulak terlanggar aku sampai phone aku jatuh ke bawah. Pecah berderai kau tahu tak?” marahnya.

“Habis tu sekarang call aku pakai phone mana? Beli phone baru?”

“Memang taklah aku nak beli baru. Aku suruh mamat tu ganti dan dia belikan aku Iphone XS.” Ceritanya beria.

“Untunglah!” Dean mengusik.

“Tapikan aku rasa tak syok jugak sebab phone ni mahal kut compared yang aku punya tu.”

“Okeylah tu, rezeki. Siapa yang nak bagi kan?”

“Hurmmm…iyalah. Kau tengah buat apa tadi masa aku telefon kau?”

“Tengah borak dengan mak aku.” Dean sandarkan tubuhnya ke kerusi dan pandangan dibuangkan ke langit yang semakin gelap ketika itu.

“Eh! Aku kacau kau dengan mak kau ke?”

“Masa tu mak aku tengah tanya tentang kau.”

“Tanya pasal aku? Kenapa? Mesti kau ada cerita yang bukan-bukan pasal aku kan? Haih! Kau ni.”

“Kau ni suka salah sangka. Manalah aku pernah cerita buruk tentang kau?”

“Habis tu kenapa mak kau tanya tentang aku pulak?”

“Iyalah, mak aku tanya bila nak bawa bakal menantu dia ni balik.” Dean cuba bergurau walau sebenarnya dia benar-benar memaksudkan apa yang dikatakannya itu.

“Hurmmm…Jangan nak buat lawaklah.” Suara Jean sudah mula berubah.

Dean buat-buat ketawa. “Tapi mak aku betul-betul nak jumpa kau, Jean sebab aku selalu cerita pasal kau.” Jujurnya beritahu.

“Haish! Seganlah. Nanti mak kau beria-ia ingat aku ni girlfriend kau.”

“Kalau betul pun apa salahnya.”

“Dahlah. Malas aku cakap dengan kau lagi. Kata-kata kau malam ni lain macam sangat.”

Kecewa dengan penerimaan Jean, Dean hela nafas. “Okeylah…okeylah. Aku gurau pun tak boleh. Sensitif sangat malam ni kenapa?”

“Kau tu entah apa-apa agaknya.”

“Iyalah, lain kali aku tak cakap macam tu lagi.”

Jean terdiam dan suasana menjadi hening seketika. Tiba-tiba dia mati kata-kata.

“Dah tidur ke?” Dean pelukkan sebelah tangannya ke tubuh dan langit yang mula ditaburi bintang direnung. Kalaulah ketika itu mereka berdua memandang pada langit yang sama alangkah indahnya. Hati berbisik sendiri.

“Belum.”

“Dah tu senyap aje kenapa?”

“Aku tak tahu nak cakap apa.”

Dean tergelak kecil dan nafasnya dihela. “Kalau kau nak tidur, pergilah tidur.” Suruhnya.

“Ermmm…taklah. Aku dah banyak tidur petang tadi jadi malam ni mesti aku jadi burung hantu. Kalau kau ada tentu aku ajak kau melepak kedai mamak malam ni.” Degusnya.

Sekali lagi tawa kecil Dean meletus. Rindunya dia dengan Jean. Rindu dengan jelingan manja Jean. Rindu dengan mulut Jean yang kuat membebel. Rindu dengan tawa Jean yang mencuit hati malah dia rindu segala-galanya tentang Jean. Arghhhh! Baru sehari kau tinggalkan dia, Dean! Bebelnya kepada diri sendiri.

Baru sahaja Dean ingin membalas kata-kata Jean, terdengar kuat suara hajah Zaiton melaung namanya. Dean tegakkan tubuh dan berpaling. “Kejap Jean.” Ucapnya dan terus menyahut panggilan tersebut. “Ya, ma.”

"Maghilah masuk minum, ma buat air panas doh tu,”

“Okey ma. Kejap lagi Dean masuk.” Balasnya dan duduknya dibetulkan kembali.

Nanti aku call kau balik Jean. Mak aku panggil ajak minum tu.”

“Okey. Jangan lupa nasi tumpang aku tau.” Jean mengingatkan.

Dean ketawa lagi. “Iya, aku dah suruh mak aku buatkan untuk bakal menantu dia ni.” Selorohnya.

Berdecup mulut Jean mendengar gurauan tersebut tetapi dia langsung tidak membalas semula.

“Goodnight and miss you. Assalamualaikum.”

Tanpa menunggu balasan dari Jean, talian terus dimatikan. Sengaja dia membiarkan Jean terpinga-pinga di sana.  Kalau dibiarkan Jean membalas tentu kena bebel lagi dia.

Jean merenung telefon bimbitnya tidak berkelip. Benarkah apa yang diucapkan oleh Dean tadi atau dia tersilap dengar? Pelik betul dia dengan Dean sejak kebelakangan itu. Suka sangat menyebut perkara yang entah apa-apa. Rasanya Dean tak maksudkan apa yang dia cakap kan? Hati tertanya sendiri. Kepala digeleng. Tak, Dean tentu sedang bergurau dengannya. Mengenali Dean dia tahu benar lelaki itu memang suka mengusiknya. Malas hendak memikir lagi, telefon bimbitnya terus dicampak ke atas meja sisi dan tubuhnya direbahkan ke tilam. Sambil merenung siling, kata-kata Dean tadi terngiang-ngiang lagi dan dia tersengih.

Ish, Jean! Dean sengaja nak usik kaulah! Bebelnya kepada diri sendiri dan matanya terus dipejamkan.

"Kecek ngan sapo ralit molek?" Hajah Zaiton buang senyum. Kalau bercakap pun jauh-jauh begitu sudah tentulah anak terunanya itu sedang bercakap dengan perempuan.

Dean tersenyum. “Jean.” Balasnya tidak berselindung.

“Jean? Jean mano pulok?” soal Hajah Zaiton penuh minat.

"Jean hok suko nasik tupe ma tu lah." Dean tersengih.

Senyum hajah Zaiton melebar. Tadi bukan main menafi tapi sekarang jujur pula. Jadi fahamlah dia apa maksudnya. "Pahtu, bilo nok kenal ko Ma nyo? Kalau kene gak, leh bekwoh sekali ngan acu nanti,” Cadangnya.

Dean tergelak. Amboi, cepat betul ma buat perancangan. Kalau adiknya hendak bersanding sekali dengan dia, mahu makan tahun lamanya. Faham sajalah Jean itu macam mana.  “Nanti dulu lah ma, sapa tiko Dean royat ko ma,”

Hajah Zaiton tersenyum dan kepalanya diangguk. “Iyolah.” Jawabnya sepatah. Soal kahwin, biarlah Dean yang tentukan sendiri. Bagi dia, walau siapa pun pilihan anak-anak, dia akan sedia menerimanya. Yang hendak hidup bersama itu anak-anak bukannya dia atau suaminya. “Maghi minum.” Air kopi tarik yang sudah dituangkan ke dalam cawan terus dihulurkan.

Dengan senyum yang masih terukir, Dean mengangguk dan huluran haja Zaiton disambut.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...