Followers

Tuesday 20 November 2012

Biarkan Luka Itu Pergi...Bab 1


“Bos ada call!” dari luar dan disebalik tingkap kaca Iddin menjerit memanggil Ikmal yang sedang sibuk menyiapkan pavlova. Gagang telefon yang digenggam kemas diletakkan di atas meja.

 Ikmal yang sedang leka menyusun buah strawberi dan anggur di atas pavlova terus mendongak dan berpaling kebelakang.

“Siapa?” soalnya lantang.

“Entah, tapi perempuan,” balas Iddin pendek.

“Tanya siapa, nanti abang call semula,” arah Ikmal dan meneruskan kerjanya semula.

Tak membalas Iddin mengangguk. Panggilan tadi disambut semula dan dia mula  bertanya apa yang disuruh. Tidak lama kemudian gagang diletakkan semula dan dia menjerit lagi.

“Bos, perempuan ni nak cakap jugak dengan bos. Dia kata penting,”

Ikmal mendengus. Tak suka betul dia bila kerja-kerjanya diganggu. Malas untuk menolak lagi, dia terus mengambil tuala kecil di atas meja dan mula mengelap tangannya. Kakinya terus melangkah menuju ke luar dan panggilan tersebut dijawab. Salam yang dihulurkan disambut ramah. Sebaik si pemanggil memperkenalkan diri, Ikmal terus mengucap panjang.

“Astagfirullahazim, Ya Allah Hanni, abang betul-betul terlupa. Sorry, buat Hanni tunggu lama,” telah Ikmal sambil mengetuk dahinya menyesali kelalaian diri.  

“Abang tengah sibuk kat belakang tadi,” sambung Ikmal lagi. Macam manalah dia boleh terlupa untuk menjemput Hanni di stesen bas hari ini. Sejak dari semalam lagi ibunya, Puan Maimunah sudah berkali-kali mengingatkannya.

“Tak apa, Hanni baru aje sampai ni,” lembut Hanni membalas.

“Kenapa tak call handphone abang?” soal Ikmal hairan.

“Dah call tapi masuk voice mail,”

Ikmal terdiam. Poket seluarnya diseluk dan telefon bimbitnya dikeluarkan. Melihat telefon bimbit yang sudah tidak bernyawa itu, dahinya ditepuk  lagi.

“Sorry Hanni, telefon abang tak ada bateri. Hanni tunggu kat sana, abang pergi ambil sekarang,”

“Tak menyusahkan abang ke ni? Kalau abang sibuk biar Hanni naik teksi aje,”

“Tak, tak apa. Abang pun bukannya banyak kerja sangat sekarang ni,”

“Kalau macam tu Hanni tunggu kat tempat menunggu bas transnational ni ya,”

“Okay, dalam setengah jam lagi abang sampai,”

Sebaik meletakkan gagang, Ikmal terus terburu-buru hendak keluar. Apron yang dipakainya dibuka dan disangkutkan kekerusi. Baru saja dia sampai di muka pintu dia berpaling semula.

“Din, pavlova yang belum siap tu tolong masukkan dalam fridge. Buah-buahan tu masukkan sekali nanti jadi lembik pulak.  Fruit tart yang Datin Shen order tu abang letak  dalam fridge, kotak warna pink. Nanti driver dia datang ambil. Kalau ada order, tulis betul-betul,” berjela-jela Ikmal meninggalkan pesanan sebelum dia melangkah keluar.

Mendengar arahan bosnya itu, Iddin hanya mengangguk saja dan terus berjalan menuju ke dapur.

Baru beberapa langkah Ikmal berjalan, tiba-tiba dia teringatkan sesuatu. Kocek seluarnya diraba. Perlahan-lahan keluhan dilepaskan. Dia terus berpaling dan berjalan menuju ke café semula.

“Apahal lagi bos?” soal Iddin hairan. Terkejut dia tiba-tiba saja Ikmal menerjah ruang dapur semula. Baru saja hendak menyuapkan sebiji buah anggur ke mulut terus tak jadi.

“Tertinggal kunci,” jawab Ikmal selamba sambil mencapai kunci di atas meja dan terus pergi dari situ.

“Kalut betullah bos aku ni,” bebel Iddin sambil tersengih.

 

 

“Apasal ni?” soal Kamelia hairan. Wajah serabut sahabatnya itu dipandang tak beriak. Dahi Nigina disentuh perlahan. Okay aje tak demam pun. Bisiknya di dalam hati.

 "Why?” soal Nigina hairan. Tangan Kamelia sudah ditolak ke tepi.

“Aku tanya kau kenapa?” soal Kamelia lagi. “Kau tak sihat ke?”

Nigina mendengus keras. “Subjek ni buat aku nak muntah!” bebelnya keras sambil menunjukkan buku cardiovascular, respiratory, blood and blood forming organs di atas meja.

Kamelia tergelak. Dia tahu sahabatnya itu bila masuk saja subjek yang berkaitan dengan organ-organ dalaman itu memang selalu buat muka sakit.

“Kau ni pelik aku, kenapa dalam banyak-banyak subjek, kau alah dengan subjek ni? Sebab lecturer tu tak hensem eh?” soal Kamelia mengusik.

“That is not funny Lia, but seriously I hate this subject!” keras Nigina bersuara.

“Miss Nigina Rose Geofrey Adams...” ha kau, habis nama penuh Nigina disebutnya.

“Kalau kau asyik cakap benci memanglah sampai bila-bila kau tak akan suka subjek tu. Cuba kau selalu sebut, Oh! I love this subject, confirm lepas tu kau tak akan rasa nak muntah lagi,” sambung Kamelia lagi dengan gaya menggediknya.

Nigina memandang sahabatnya itu tajam.

“What a wonderful advice. Thanks miss Kamelia,” tuturnya sinis dan geram.

Kamelia tergelak lagi. Melihat kelat muka Nigina ketika itu tahulah dia sahabatnya itu tengah bengang. Malas untuk provoke lebih-lebih, dia terus mengangkat tangan tanda mengalah.

“Okay sorry, aku main-main ajelah. Macam ni, to say that I’m sorry, jom aku belanja kau pavlova or crepe. Aku tahu itu aje yang boleh mencairkan hati kau yang tengah beku ni,” pujuk Kamelia lembut. Bahu sahabatnya itu dipeluk kemas.

Nigina tersengih. “Serious?”

Kamelia mengangguk.

“Okay, but it’s all on you,”

Kamelia mengangguk. “Yup, all is on me,” balas Kamelia mengiakan. Lega hatinya bila melihat sahabatnya itu sudah tersengih lebar. Memang senang hendak memujuk anak mat saleh sorang ni, suakan aje pavlova, crepe atau kek coklat, akan senyumlah dia. Taktik itu jugalah yang selalu digunakan oleh Rashdan setiap kali kekasih hatinya itu merajuk.

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...